Välkomna till Entréskolan Stockholm!

Entréskolan i Stockholm är en estetisk grundskola för årskurserna 4 till 9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst. Skolan är belägen vid sjön Trekanten i Gröndal/Liljeholmen med närhet till natur och goda kommunikationer med både röda linjen och tvärbanan.

Entréskolan Stockholm startade hösten 2016 och är en profilskola för dig som älskar estetiska ämnen men som också vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst fås genom att förstå att ämnen inte är separerade utan är en helhet. Vi tycker att din tid i grundskolan ska vara en tid som du ser tillbaka på med glädje och som ger dig färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier.

Förutom det ”vanliga” skolarbetet får du hos oss fördjupa dig i den estetiska inriktning du tycker är roligast. Två timmar i veckan lär du dig, tränar och repeterar tillsammans med våra duktiga lärare för att under terminen skapa föreställningar som innehåller teater, dans och musik. Konstprofilen arbetar med scenografi och skapar kulisser, rekvisita och kostym. Detta skapar en gemenskap på skolan då alla samarbetar mot samma mål. Se gärna filmklipp och bilder från tidigare föreställningar här.

I trivselenkäter säger våra elever exempelvis att de får bra stöttning av lärarna, att lärarna tror på dem och att skolan känns som en familj. Likaså tycker eleverna att ”de får vara den de är”, något som jag som rektor blir stolt över!

Frida Martinsson

Rektor, Entréskolan Stockholm

Rundvandring

Följ med på en rundvandring på Entréskolan Stockholm. Du får titta in i våra lokaler och se hur fint vi har det hos oss.

Informationsmöte Entréskolorna

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är redigerad som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt oavsett ort. Informationsmötet leds av bland annat skolchef Anna-Maria Febo som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till.

Filmer och bilder från föreställningar

Här följer ett axplock av filmer och bilder från Entréskolan Stockholms föreställningar.

Föreställningen Release me

Föreställningen En julsaga

Föreställningen Stormen

Välkommen hem! – en julföreställning

Föreställningen Cirkus Olof

Föreställningen Vem är rädd för julen?

Vad tycker våra elevers vårdnadshavare om Entréskolan?

Enkätsvar från vår avstämningsenkät för vårdnadshavare hösten 2023

”Den estetiska profilen bidrar till gemenskap och fin atmosfär på skolan. Skolmiljön, både utomhus och inomhus, är trygg, vacker och tilltalande.”

”Engagerade lärare.”

”Det är en öppen, fritänkande grundskola med många specialinriktningar för dem som redan är estetiskt lagda och vill utvecklas däråt.”

”Jag kan se att mitt barn utvecklas kunskapsmässigt och utmanas på olika sätt. Jag ser också att hon befinner sig i en trygg miljö med goda vänner.”

”Undervisningen har tydliga ramar men det finns ändå stor plats för elevens självständighet och kreativitet. ”

”Att mitt barn får utveckla sina intressen och tycker att det känns roligt att gå till skolan. Att många barn på skolan har gemensamma intressen och tankesätt som förenar dem.”

”Det kreativa skapandet och kommunikationen till vårdnadshavare. Bra och nära relation med mentor som försöker att se individen. Jag kan tydligt följa med i vad mitt barn gör i skolan med uppgifter och resultat.”

Frida Martinsson

info.stockholm@entreskolan.se