På Entréskolan Enköping fördjupar du dig inom en estetisk profil under din studietid hos oss. Du kan välja att fördjupa dig inom dans, teater, musik eller konst. Två timmar varje vecka har du lektioner inom din estetiska profil. Fokus ligger på lusten och glädjen att uttrycka sig inom dans, teater, musik och konst.

Ökad glädje och gemenskap

Att gå en estetisk profil är någonting spännande och roligt men också lite annorlunda från vanlig skolgång. Det ger en ökad gemenskap och en glädje som sprider sig till din övriga skolgång och ger dig många positiva upplevelser och erfarenheter som du har nytta av i ditt fortsatta liv.

Föreställningar

Varje läsår sätter skolan upp större föreställningar tillsammans med alla estetiska profiler.  Föreställningarna utgår från ett visst tema som innehåller dans, teater och musik. Konstprofilen arbetar med scenografin och skapar kulisser, rekvisita och kostym till föreställningen. De senaste åren har vi bland annat satt upp Alice i Underlandet, Mary Poppins, Djungelboken, Harry Potter och Cabaret Entré.

Läs mer om de olika estetiska profilerna här nedan.

NYHET HT 2023
Konstprofil – Digitalt skapande, åk 7-9

I en alltmer digitaliserad värld blir programmeringskunskaper, digitalt skapande och en förståelse för hur digitala tjänster och produkter fungerar allt viktigare.

Från och med åk 7 kan du i konstprofilen på Entréskolan Enköping välja att bara inrikta dig mot digitalt skapande. Här får du som elev inom bild och slöjdämnena bland annat jobba med digitalt måleri, 3D-skulptur, spelskapande, film, specialeffekter och ljus- och ljudproduktion. Med detta vill vi göra det möjligt för fler att kunna skapa digitalt i en kreativ miljö och hitta nya vänner med liknande intressen och inspireras till en framtid inom digitalt skapande.

Du som är intresserad av denna inriktning ansöker till Konstprofilen och väljer inriktning Digitalt skapande.