Uppsala – NY

Välkomna till Entréskolan i Uppsala!

En unik möjlighet har öppnat sig för att starta Entréskolan i Uppsala till hösten 2025. Entréskolan är en estetisk grundskola för årskurserna 4-9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst.
Anmäl intresse nu!

Entréskolan Uppsala har tillstånd att starta hösten 2025, och nu söker vi lämpliga skollokaler för att en etablering ska kunna bli verklighet. Entréskolan är en profilskola för dig som älskar estetiska ämnen men som också vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst fås genom att förstå att ämnen inte är separerade utan är en helhet. Vi tycker att din tid i grundskolan ska vara en tid som du ser tillbaka på med glädje och som ger dig färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier.

Förutom det ”vanliga” skolarbetet får du hos oss fördjupa dig i den estetiska profil du tycker är roligast. Två timmar i veckan lär du dig, tränar och repeterar tillsammans med våra duktiga lärare för att under terminen skapa föreställningar som innehåller teater, dans och musik. Konstprofilen arbetar med scenografi och skapar kulisser, rekvisita och kostym. Detta skapar en gemenskap på skolan då alla samarbetar mot samma mål.

Vi har i flera år haft Uppsala i våra tankar då vi ser att det även i Uppsala behövs en skola där kreativt skapande och kunskap möts. På Entréskolorna skapar vi tillsammans helheter där teori och praktik hänger ihop och vi är övertygade om att en kreativ skola med estetiska uttryckssätt skapar unga genier, en massa glädje och en djupare gemenskap!

Vi hoppas att även ni vill vara en del av oss så passa på att skicka in er intresseanmälan redan nu så att Entréskolan Uppsala kan bli verklighet till hösten 2025.

Entréskolan finns idag i Stockholm, Västerås, Enköping, Eskilstuna och Örebro.

Sven-Göran Febo

VD och etableringsansvarig
Entréskolorna

Informationsmöte Entréskolorna

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är redigerad som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt oavsett ort. Informationsmötet leds av bland annat skolchef Anna-Maria Febo som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till.

Bilder från Informationsmötet i samband med uppstart av Entréskolan Örebro 2022

info.uppsala@entreskolan.se