Örebro

Välkomna till Entréskolan i Örebro!

Entréskolan i Örebro är en estetisk grundskola för årskurserna 4-9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst. Skolan är belägen på Väster i Haga med närhet till natur och goda kommunikationer till övriga Örebro.

Entréskolan Örebro startade hösten 2022 och är en profilskola för dig som älskar estetiska ämnen men som också vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst fås genom att förstå att ämnen inte är separerade utan är en helhet. Vi tycker att din tid i grundskolan ska vara en tid som du ser tillbaka på med glädje och som ger dig färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier.

Förutom det ”vanliga” skolarbetet får du hos oss fördjupa dig i den estetiska inriktning du tycker är roligast. Två timmar i veckan lär du dig, tränar och repeterar tillsammans med våra duktiga lärare för att under terminen skapa föreställningar som innehåller teater, dans och musik. Konstprofilen arbetar med scenografi och skapar kulisser, rekvisita och kostym. Detta skapar en gemenskap på skolan då alla samarbetar mot samma mål. Se gärna filmklipp och bilder från tidigare föreställningar här.

Som rektor ser jag med glädje och entusiasm fram emot det arbete som ligger framför. Örebro behöver en ny skola där kreativt skapande och kunskap möts. Tillsammans skapar vi helheter där teori och praktik hänger ihop. Är övertygad om att en kreativ skola med estetiska uttryckssätt skapar unga genier, en massa glädje och en djupare gemenskap!

Marcus Ahltun

Rektor, Entréskolan Örebro

Rundvandring

Följ med på en rundvandring på Entréskolan Örebro. Du får titta in i våra lokaler och se hur fint vi har det hos oss.

Informationsmöte

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är inspelad från informationsmötet inför etableringen 2022 men fungerar även som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt generellt. Informationsmötet leds av skolchef Anna-Maria Febo och rektor Marcus Ahltun som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till. Ritningar och beskrivning av rundvandringen hittar ni på sidan /våra lokaler/

Filmer och bilder från föreställningar

Här följer ett axplock av filmer och bilder från Entréskolan Örebros föreställningar.

Föreställningen En riktig monsterjul!

Marcus Ahltun

info.orebro@entreskolan.se