Eskilstuna

Välkomna till Entréskolan Eskilstuna!

Entréskolan i Eskilstuna är en estetisk grundskola för årskurserna 4 till 9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst. Skolan är belägen centralt i Eskilstuna bredvid Rinmansgymnasiet med goda kommunikationer till övriga Eskilstuna.

Entréskolan Eskilstuna startade hösten 2013 och är en profilskola för dig som älskar estetiska ämnen men som också vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst fås genom att förstå att ämnen inte är separerade utan är en helhet. Vi tycker att din tid i grundskolan ska vara en tid som du ser tillbaka på med glädje och som ger dig färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier.

Förutom det ”vanliga” skolarbetet får du hos oss fördjupa dig i den estetiska inriktning du tycker är roligast. Två timmar i veckan lär du dig, tränar och repeterar tillsammans med våra duktiga lärare för att under terminen skapa föreställningar som innehåller teater, dans och musik. Konstprofilen arbetar med scenografi och skapar kulisser, rekvisita och kostym. Detta skapar en gemenskap på skolan då alla samarbetar mot samma mål. Se gärna filmklipp och bilder från tidigare föreställningar här.

I trivselenkäter säger våra elever exempelvis att de får bra stöttning av lärarna, att lärarna tror på dem och att skolan känns som en familj. Likaså tycker eleverna att ”de får vara den de är”, något som jag som rektor blir stolt över!

Fredrik Lindhé

Rektor, Entréskolan Eskilstuna

Rundvandring

Följ med på en rundvandring på Entréskolan Eskilstuna. Du får titta in i våra lokaler och se hur fint vi har det hos oss.

Informationsmöte Entréskolorna

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är redigerad som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt oavsett ort. Informationsmötet leds av bland annat skolchef Anna-Maria Febo som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till.

Filmer och bilder från föreställningar

Här följer ett axplock av filmer och bilder från Entréskolan Eskilstunas föreställningar.

Föreställningen Entrérevyn

Föreställningen Alice i Underlandet

Föräldraröster från våra avstämningsenkäter

”Engagerade lärare och rektor som ser varje elevs olikheter.”

”Att ni kan erbjuda elever de estetiska ämnen redan från mellanstadiet – så många barn som är duktiga i både musik – bild – dans – teater men de får inget uttryck på andra skolor annat än på fritiden eller på gymnasiet – jättebra!”

”Bra utlärning i ämnena.”

”Utbildningen är väldigt bra. Ser otroligt stora framsteg hos mitt barn.”

”Det mesta tycker jag är jättebra och min dotter trivs jättebra. ”

”Lätt att få kontakt med lärare och rektor. Arbetssättet liknar ett arbete med slutdatum och eget ansvar att slutföra uppgifterna.”

”Lärarna verkar gilla arbetet med eleverna och att lära ut”

”Hög motivationsnivå på lärarna som återspeglas i eleverna.”

”Det mesta är verkligen bra på skolan! Känns som att lärarna är mycket engagerade och det känns tryggt för barnets framtid.”

”Utvecklar barnens självkänsla, bra kommunikation mellan vårdnadshavare och lärare.”

Fredrik Lindhé

info.eskilstuna@entreskolan.se